13 ianuarie 2011

Valorează Facebook 50 de miliarde de dolari ?

Facebook reprezintă noua senzaţie în ceea ce priveşte business-ul online: afacerile au crescut exploziv în ultimii doi ani, traficul la fel, numărul conturilor se apropie de 600 de milioane, iar 2011 va fi probabil anul în care se va vorbi extrem de mult despre această companie. Nu cu mult timp în urmă Goldman Sachs a vândut investitorilor acţiuni Facebook la o valoare care evaluează compania la $50 miliarde, iar alte date arată că există investitori dispuşi să cumpere acţiuni la un preţ echivalent unei capitalizări de peste $100 de miliarde. La sfarşitul anului 2007, Microsoft a cumpărat 1,6% din Facebook pentru $240 milioane, preţ care evalua compania la $15 miliarde. În 2009, fondul de investiţii rus DST a cumpărat 1,96% cu $200 milioane, preţ care evaluează compania la $10 miliarde.
Conform WSJ, în primele nouă luni din 2010, Facebook a obţinut o cifră de afaceri de $1,2 miliarde şi un profit de $355 milioane, iar estimările pentru întreg anul arată o cifră de afaceri de $1,9-2 miliarde şi un profit de $0,5 mld. Dacă valoarea de piaţă a companiei este de $50 de miliarde înseamnă că acţiunile se tranzacţionează la un preţ de 100 de ori mai mare decât profitul pe acţiune (PER=100), capitalizarea fiind de 25 de ori mai mare decât cifra de afaceri.
Aceşti indici sunt absolut ireali, iar evaluările ne duc cu gândul la criza dot-com din 2000. Atunci, pe vârf de bulă speculativă, valoarea de piaţă a Microsoft ajungea la $580 miliarde, asta în condiţiile în care cifra de afaceri era de $23 miliarde, iar profitul anual era de $9.4 miliarde.
La momentul respectiv, valoarea Microsoft era de 62 de ori mai mare decât profitul anual, şi de 25 de ori mai mare decât cifra de afaceri. După ce bula s-a spart, valoarea de piaţă a Microsoft s-a învârtit în jurul a 250-300 miliarde de dolari, deşi atât profitul, cât şi cifra de afaceri au crescut semnificativ: în prezent, valoarea de piaţă este de $246 mld, la o cifră de afaceri de $66 miliarde şi un profit de $30 miliarde.
Acelaşi lucru s-a întâmplat şi cu alte companii legate într-un fel sau altul de internet şi/sau IT:
- Yahoo ajungea în ianuarie 2000 la o capitalizare de $100 de miliarde, cifra de afaceri fiind de $1,1 miliarde, iar profitul nu depaşea $200 milioane. Acum compania are o valoare de piaţă de $22 miliarde la o cifra de afaceri de $6 mld. şi un profit în jurul a $1 miliard;
- Cisco avea în anul 2000 o valoare de piaţă de $350 miliarde la o cifră de afaceri de $18,9 mld şi un profit de $3,9 mld. La aceste valori, capitalizarea companiei era de 90 de ori mai mare decât profitul anual şi de 18 ori mai mare decât cifra de afaceri. Astăzi, valoarea de piaţă a Cisco este de $116 miliarde, în condiţiile în care cifra de afaceri este de $42 mld, iar profitul de $11 mld.
Intel avea în anul 2000 o valoare de piaţă ce depaşea de $400 miliarde la o cifră de afaceri de 33 miliarde şi un profit de $10 miliarde. În prezent, valoarea de piaţă este de $116 miliarde la o cifră de afaceri de $43 miliarde şi un profit de $10 miliarde.
Pe de altă parte avem exemplul Google, companie care, atunci când s-a listat în 2004 avea o valoare de piaţă de 27 miliarde la o cifra de afaceri de $3,2 miliarde şi un profit net de $400 milioane. La momentul respectiv, capitalizarea companiei era de 67 de ori mai mare decat profitul anual şi de 8,5 ori mai mare decât cifra de afaceri, aceşti indicatori fiind la jumatate faţă de cei la care este evaluată acum Facebook.
În acest moment Google valorează de 7 ori mai mult, însă cifra de afaceri este de 9 ori mai mare, iar profitul de 20 de ori mai mare.
Luând în considerare toate cele spuse mai sus, valorează Facebook $50 miliarde? Nu cred că valorează atât în acest moment, însă dacă îşi va păstra ritmul alert de creştere poate urma traiectoria pe care a avut-o Google.
Valoarea Facebook este dată de traficul imens şi de modul în care acest trafic va putea fi monetizat – dacă în ce priveşte traficul, ritmul actual de creştere nu va putea fi menţinut prea mult timp de acum înainte, în ce priveşte monetizarea site-ului, Facebook se află abia la început, astfel încât potenţialul de creştere este unul deosebit.
Conform unor date citate de zf.ro, în 2011, Facebook îşi propune dublarea cifrei de afaceri şi a profitului, după ce în 2010 valorile s-au dublat faţă de 2009.
Să nu uităm însă că valoarea de $50 miliarde a fost obţinută pe baza tranzacţiilor realizate cu un numar mic de acţiuni, ceea ce poate denatura serios imaginea de ansamblu legată de valoarea reala a companiei.
Facebook nu are deocamdata niciun concurent serios, iar dacă reţelele sociale se vor dovedi mari generatoare de profit este de aşteptat ca Zuckerberg & co să nu mai alerge singuri pe acest culoar prea mult timp de acum înainte.
Beatris Bădescu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu